Jest kilka czynników które wpĹywajÄ
na to, czy post opublikowany na Facebooku okaĹźe siÄ sukcesem. JeĹli ktoĹ nie ma doĹwiadczenia w obsĹudze tego portalu, lub nie zajmuje siÄ zawodowo social media, byÄ moĹźe nie wie nawet o ich istnieniu. Nie ma jednej prostej recepty dla kaĹźdego, ale jest kilka prostych kroków które moĹźemy wykonaÄ, aby zwiÄkszyÄ swoje szanse na sukces.
Poznaj swoich odbiorców
Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku powinniĹmy rozpoczÄ
Ä od tego wĹaĹnie kroku. Zastanówmy siÄ, do kogo skierowana jest oferta naszej firmy – czy sÄ
to kobiety czy mÄĹźczyĹşni, czy majÄ
okreĹlone hobby i zainteresowania, sÄ
raczej mĹodsi czy moĹźe nieco starsi? UmoĹźliwi nam to wyĹonienie modelowego fana naszego profilu i dostosowanie do niego publikowanych treĹci. Ale to nie wszystko. MoĹźemy teĹź dziÄki temu przewidzieÄ pewne zachowania naszego odbiorcy, które pomogÄ
nam zwiÄkszyÄ zasiÄgi postów. WyobraĹşmy sobie na przykĹad, Ĺźe modelowym fanem jest dla nas kobieta w wieku 30-40 lat pracujÄ
ca w duĹźym mieĹcie. MoĹźemy zaĹoĹźyÄ wiÄc, Ĺźe w ciÄ
gu dnia bÄdzie logowaÄ siÄ na Facebooku za pomocÄ
telefonu, np. w drodze do pracy czy podczas lunchu. Daje nam to podstawÄ do odpowiedniego zaplanowania naszych publikacji.
Na szczÄĹcie sam Facebook udostÄpnia narzÄdzia które nas w tym wspomogÄ
(zwĹaszcza jeĹli grupa docelowa jest bardzo szeroka). W zakĹadce moĹźna sprawdziÄ, kiedy nasi odbiorcy przebywajÄ
w Internecie, ich grupÄ wiekowÄ
czy podziaĹ procentowy wedĹug pĹci. JeĹli dopiero startujemy z prowadzeniem profilu, przeznaczmy jakiĹ czas na eksperymentowanie, a potem sprawdĹşmy wyniki naszych dziaĹaĹ w statystykach.
Kiedy i jak czÄsto publikowaÄ posty?
Pytanie o to, o jakiej godzinie i w które dni tygodnia umieszczaÄ treĹci na Facebooku nie jest proste. Wszystko zaleĹźy od grupy odbiorców, ale takĹźe od specyfiki profilu firmowego. NajczÄĹciej polecane sÄ
godziny poranne, ale warto przetestowaÄ teĹź publikacjÄ wieczorem, kiedy nasi odbiorcy korzystajÄ
z Internetu juĹź w domu. JeĹli chodzi o dni tygodnia, duĹźym uĹatwieniem bÄdÄ
wĹaĹnie statystyki Facebooka. PokaĹźÄ
nam, w które dni najwiÄcej naszych fanów znajduje siÄ w sieci – wĹaĹnie na te dni zaplanujmy nasze posty.
Jak czÄsto publikowaÄ? OdpowiedĹş jest dosyÄ jasna – jeĹli moĹźemy sobie na to pozwoliÄ, umieszczajmy treĹci codziennie. Tutaj jedna waĹźna uwaga – nie wrzucamy na siĹÄ, jakoĹÄ posta ma ogromne znaczenie. Lepiej wiÄc publikowaÄ rzadziej, ale za to treĹci wartoĹciowe i starannie przygotowane. Za minimum dla „normalnych” stron firmowych przyjmuje siÄ publikacjÄ 3 postów tygodniowo. WyjÄ
tek stanowiÄ
profile nietypowe, np. dotyczÄ
ce wydarzeĹ cyklicznych odbywajÄ
cych siÄ co roku (tu publikacje bÄdÄ
rzadsze) czy nastawione na publikacjÄ aktualnoĹci i informacji – w tym przypadku moĹźemy umieszczaÄ nawet kilka postów dziennie.
NajwaĹźniejsza jest treĹÄ
TreĹÄ to jednoczeĹnie najbardziej skomplikowany element wpĹywajÄ
cy na zasiÄgi, ale teĹź dajÄ
cy najwiÄcej moĹźliwoĹci. Tu juĹź wszystko zaleĹźy od nas – im ciekawsza i bardziej angaĹźujÄ
ca treĹÄ, tym lepsze wyniki uzyskamy. JeĹli prezentujemy produkty firmy za pomocÄ
Facebooka zadbajmy o to, by nie byĹy to jedyne treĹci na naszym profilu. Wpisy tego typu ĹÄ
czmy z poradami, ciekawostkami, informacjami z branĹźy, które zainteresujÄ
naszego odbiorcÄ. Warto zadbaÄ teĹź o to, aby posty byĹy róĹźnorodne (wpisy tekstowe, dobrej jakoĹci zdjÄcia, linki, filmy) oraz o róĹźnej dĹugoĹci tekstu. IdeaĹem jest znalezienie czegoĹ, co odróĹźni nas od innych i przyciÄ
gnie nowych fanów – tu duĹźe pole do popisu majÄ
maĹe i Ĺrednie firmy, które kreatywnoĹciÄ
mogÄ
konkurowaÄ z duĹźo wiÄkszymi profilami.
SÄ
teĹź pewne rzeczy, których robiÄ nie naleĹźy. Po pierwsze, marnej jakoĹci wpis jest gorszy niĹź brak wpisu. PrezentujÄ
c sĹabe treĹci tylko zniechÄcimy do siebie odbiorców. Po drugie, nie publikujmy treĹci które nie majÄ
zwiÄ
zku z naszÄ
branĹźÄ
czy dziedzinÄ
dziaĹalnoĹci. I ostatnie – nie rezygnujmy po pierwszych niepowodzeniach i nie wzorujmy siÄ Ĺlepo na konkurencji. OczywiĹcie warto ĹledziÄ, jak robiÄ
to najlepsi, ale rozwiÄ
zania i strategie dostosowujmy do wĹasnych celów i moĹźliwoĹci.
JeĹli dostosujemy siÄ do tych prostych zaleceĹ i unikniemy puĹapek, zaczniemy odnosiÄ sukcesy w publikacji postów i duĹźo lepiej zrozumiemy potrzeby naszych fanów. Kiedy osiÄ
gniemy juĹź satysfakcjonujÄ
ce nas zasiÄgi, nie moĹźemy jednak spoczÄ
Ä na laurach. Walka o uwagÄ odbiorcy na Facebooku trwa nieustannie – warto pomyĹleÄ o profesjonalnej firmie, która zajmie siÄ obsĹugÄ
naszego social media i przygotowaniem strategii reklamowej.
|