Nie ma się co oszukiwać - jeśli chcemy, aby nasza firma czy organizacja odniosła we współczesnym świecie sukces, musimy walczyć o uwagę odbiorcy w Internecie. NiezaleĹźnie od tego, czy posiadamy własną stronę internetową, powinniśmy teĹź zadbać o obecność naszego przedsięwzięcia w social media. Oczywiście zaczynamy od stworzenia profilu na Facebooku… I co dalej? Jak poruszać się po ciągle zmieniającym się rynku mediów społecznościowych, aby przyniosło nam to jak największą korzyść?
Pierwsze kroki
Jeszcze zanim utworzymy swój profil firmowy na danej platformie spoĹecznoĹciowej, musimy wykonaÄ kilka istotnych kroków, o których wiele firm zapomina – okreĹlenie naszej grupy docelowej. Jest to podstawa, która tak naprawdÄ w duĹźej mierze przesÄ
dza o naszym sukcesie i poraĹźce. Im bardziej precyzyjnie zdefiniujemy naszÄ
grupÄ odbiorców, tym Ĺatwiejsze stanie siÄ tworzenie komunikatów, angaĹźowanie fanów, i tworzenie grafik trafiajÄ
cych w gusta naszych odbiorców.
Równie waĹźne jest teĹź okreĹlenie celu, jaki chcemy osiÄ
gnÄ
Ä. Inaczej bÄdziemy prowadziÄ profil, jeĹli mamy na celu mamy dotarcie do jak najwiÄkszej liczby osób (np. w przypadku organizacji charytatywnych itp.), a inaczej jeĹli chcemy zwiÄkszyÄ ĹwiadomoĹÄ marki czy poinformowaÄ klientów o nowym produkcie.
Kiedy juĹź okreĹlimy naszego modelowego odbiorcÄ i cel, moĹźemy przystÄ
piÄ do tworzenia profilu. Na poczÄ
tek wybierzmy Facebook – jest to nadal dominujÄ
ca platforma spoĹecznoĹciowa, i niezaleĹźnie od naszych dalszych planów, obecnoĹÄ na niej jest niemal obowiÄ
zkowa. Na Facebooku jednak Ĺwiat social media siÄ nie koĹczy!
SieÄ sieci nierówna
ZaĹóĹźmy, Ĺźe mamy juĹź profil na Facebooku, i chcemy poszerzyÄ naszÄ
dziaĹalnoĹÄ na inne media spoĹecznoĹciowe. Jak jednak wĹród wielu dostÄpnych opcji wybraÄ te najbardziej odpowiednie dla nas?
Tu znowu z pomocÄ
przyjdzie nam znajomoĹÄ naszej grupy docelowej. Facebooka bowiem uĹźywajÄ
prawie wszyscy, czego nie moĹźna juĹź powiedzieÄ o takich platformach jak LinkedIn czy Tumblr. Nie kierujmy siÄ teĹź Ĺlepo popularnoĹciÄ
danego serwisu – na przykĹad bardzo popularny na Zachodzie Twitter w Polsce funkcjonuje nieco inaczej, niĹź w innych krajach. PowinniĹmy dobrze poznaÄ wiÄc specyfikÄ kaĹźdej sieci spoĹecznoĹciowej, zanim zaczniemy inwestowaÄ w niÄ
czas i Ĺrodki.
Nie znaczy to jednak, Ĺźe powinniĹmy od razu spisywaÄ na straty wszystkie social media poza Facebookiem – wrÄcz przeciwnie! Wiele marek odniosĹo sukces wĹaĹnie dziÄki dziaĹaniom na mniej popularnych platformach, takich jak Snapchat czy Instagram. Bardzo waĹźna w tym przypadku jest przemyĹlana strategia oraz ĹwiadomoĹÄ trendów na rynku. Warto teĹź przyjrzeÄ siÄ platformom, o których tradycyjnie nie myĹli siÄ jako o sieciach spoĹecznoĹciowych – mowa tu o programach i aplikacjach do wysyĹania wiadomoĹci (np. WhatsApp), forach oraz YouTube. Szczególnie ten ostatni cieszy siÄ w naszym kraju wyjÄ
tkowÄ
popularnoĹciÄ
. JeĹli jesteĹmy w stanie tworzyÄ regularnie ciekawe materiaĹy filmowe, jest to opcja której zdecydowanie warto przyjrzeÄ siÄ bliĹźej.
PĹaciÄ czy nie pĹaciÄ?
W ogromnej wiÄkszoĹci platformy spoĹecznoĹciowe oferujÄ
darmowy dostÄp kaĹźdemu. Wydaje siÄ wiÄc, Ĺźe jest to prawdziwy raj dla firm i organizacji, które nie pĹacÄ
c za reklamÄ mogÄ
dotrzeÄ do szerokiego grona odbiorców. Niestety w praktyce czÄsto okazuje siÄ, Ĺźe jest inaczej.
JeĹli oczekujemy szybkich i pewnych rezultatów, powinniĹmy liczyÄ siÄ z tym, Ĺźe przyjdzie nam zainwestowaÄ w róĹźne opcje reklamy w sieciach spoĹecznoĹciowych. Szczególnie na Facebooku ogromna iloĹÄ firm rywalizuje w kaĹźdej chwili o uwagÄ odbiorcy. OczywiĹcie powinniĹmy dÄ
ĹźyÄ do tego, aby nasze komunikaty byĹy jak najciekawsze i oryginalne, aby organicznie dotarĹy do jak najwiÄkszej liczby osób. Liczmy siÄ jednak z tym, Ĺźe nie zawsze siÄ to uda – sami nie chcielibyĹmy przecieĹź, aby nasz prywatny profil na Facebooku zasypany byĹ reklamami, prawda?
Kluczem do sukcesu jest poĹÄ
czenie odpowiednich komunikatów z dobrze przygotowanÄ
strategiÄ
marketingowÄ
. Wydatki na reklamowanie siÄ w social media powinny zostaÄ wĹÄ
czone na staĹe do naszego budĹźetu – sÄ
one i tak wielokrotnie niĹźsze niĹź reklamy w prasie czy telewizji! SporzÄ
dzenie takiego planu najlepiej powierzyÄ specjalistom – Web Director od lat zajmuje siÄ kompleksowÄ
obsĹugÄ
róĹźnych platform spoĹecznoĹciowych, przygotowujÄ
c i prowadzÄ
c profile firmowe zgodne ze strategiÄ
marki. Z chÄciÄ
pomoĹźemy takĹźe Twojej firmie!
|